Na een vakantie in een vakantie zijn we weer blij om thuis te zijn

Aangekomen in Dubrovnik, onze laatste stop in Kroatië, kijken we terug op een paar prachtige weken in dit land. Mooie, schattige stadjes (Split, gewoon heengaan!), helderblauw water in zee en in de Plitvice meren, fantastische wegen die langs indrukwekkende rotswanden slingeren en tot slot: heel veel eilanden. Kroatië heeft 1200 bewoonde en onbewoonde eilandjes voor de kust liggen. Op eentje daarvan, genaamd Hvar, hebben we een nachtje geslapen.

Dat werd een minivakantie ín onze vakantie. Want we besloten om de camper te laten staan in Split, de tent en twee fietsen mee te nemen en bepakt met fietstassen de boot te pakken naar Hvar. De avond voor vertrek bespeuren we de eerste vakantietrekjes, omdat we spullen moeten inpakken. ‘Eén schone onderbroek en wat fietskleren?’ ‘Kookspullen: ja of nee?’

Fietsen kan hier wél

Na aankomst op Hvar staan ons twee uur fietsen te wachten naar de camping, dat ons nog meer in vakantiesferen brengt. Het fietsen is namelijk totaal anders dan in de rest van Kroatië. Op weg naar de Plitvicemeren, waar we 16 km vandaan zaten op onze gratis kampeerplek, reden de auto’s ons van de sokken. In steden als Zagreb en Split fietsten we – bij gebrek aan beter fietspad – over de stoep.  In tegenstelling tot dit gedoe zijn op Hvar ineens fietsroutes te vinden, fietsen er groepen wielrenners en is er een Zwitsers gezin bepakt en bezakt jarenlang op fietsreis. Als fietser ben je welkom en samen met de geweldige uitzichten over wijngaarden en zee maakt dat onze tocht naar de camping heerlijk.

Ook onze medetoeristen op Hvar zorgen voor een extra vakantiegevoel. Na installering op de camping en een bezoek aan de supermarkt strijken we met een fles Kroatische wijn, stokbrood en kaasjes neer op een bankje aan de boulevard. De groepjes toeristen die langskomen spreken elk een andere taal en zodra ze ons zien lurken aan een fles wijn kijken ze ons stuk voor stuk met een verterende glimlach aan. ‘Bon appétit’ en ‘enjoy your meal’ krijgen we vervolgens te horen.

Hvar feesteiland?

Hvar staat vooral bekend om de leuke barretjes en het uitgaansleven. Dus nu we daar op vakantie zijn, gedragen we ons hier ook naar. Na een verrukkelijke pizza (die kookspullen gingen uiteindelijk niet mee) gaan we op zoek naar een kroeg. Dat blijkt tegen te vallen, want veel is gesloten omdat we buiten het seizoen zijn. Gelukkig komen we boven op een berg een improviserend Tsjechisch bandje tegen, waar we de hele avond verder zitten te luisteren en dansen op het ritme van twee beatboxende jongens.

Na deze succesvolle avond liggen we rond de brave klok van 12 uur in onze tent en vallen we in een diepe slaap. Waarna de volgende ochtend de keerzijde van de minivakantie begint. De brakheid valt reuze mee, maar de hele nacht heeft het geregend en mijn schoenen zijn buiten blijven staan en doorweekt. Even wennen weer, dat kamperen in een tent. Ook mijn fietskleren hangen nog in een olijvenboom en zijn zeiknat geregend.

Op een ontbijt van restjes pizza en stokbrood met kaas fiets ik in spijkerbroek naar de veerpont, die na een uur fietsen in de regen ook zeiknat is. Met koude voeten en natte spullen eindigen we in een winkelcentrum om vijf uur lang op de boot te wachten. Wat een ellende. Van koffie in een café verplaatsen we naar de supermarkt en naar een trap om te hangen met onze broodjes, wachtend tot we iets warmer worden.

Een goed avontuur, zullen we maar zeggen. En dat maakt onze minivakantie helemaal af: we zijn namelijk héél blij om weer ‘thuis’ te zijn. De camper staat er nog, we bakken zelf een ommeletje en mijn warme, door beppe gebreide sokken liggen klaar. We slapen in een echt bed, waarna ik de volgende ochtend zélf lekkere koffie kan zetten. Dat is pas genieten.

Nu is het bijna tijd voor de volgende vakantie in onze vakantie: wandelen in Albanië, Montenegro en Kosovo. Daar ligt de 10-daagse wandelroute ‘Peaks of the Balkan’, waar we vanaf zaterdag of zondag aan gaan beginnen. Hopelijk zonder al te veel regen en sneeuw. Gelukkig loopt de route in de vorm van een achtje, dus we houden in gedachten om één lus van het achtje te doen en daarmee de route in te korten bij slecht weer. Maar goed; een beetje afzien hoort erbij, dan zijn we tenminste blij om weer thuis te komen.

Weetjes van de week

• Bosnische politiemannen houden van koekjes. Bij de douane, waar we nogmaals langs moesten om daarna weer Kroatië in te rijden, controleerden ze de camper en vroeg de douanebeambte als eerste om de koektrommel te openen. In de doos zaten alleen koekjes en crackers, maar voor zover wij weten heeft hij niks van dit lekkers gepakt.
  • In geen enkele Kroatische supermarkt is havermout te vinden. Bij de Lidl boodschappen doen vonden we in eerste instantie wat te gewoon, maar toen we dit toch eens uitprobeerden bleek het succesvol: in tegenstelling tot de Kroatische supermarktketens hadden ze drie verschillende soorten havermout én gewoon bruin brood.
  • De Burek is een typische Kroatische lekkernij of liever, complete maaltijd. Het is een bladerdeegrol gevuld met vlees, kaas of spinazie die je in de korte vorm ook bij de Albert Heijn kan krijgen. Maar de écht goede burek vind je bij de Kroatische bakker en heeft de vorm van een slakkenhuis. Je hebt de hele middag geen honger meer na zo’n ding.
  • Tomos, het merk van scooters, bromfietsen en buitenboordmotoren, is een succesvol product uit Joegoslavië en komt uit het huidige Slovenië. Dat leerden we dan weer in een museum over Joegoslavische geschiedenis in Dubrovnik.
Een ode aan de pracht van Kroatië

5 gedachten over “Na een vakantie in een vakantie zijn we weer blij om thuis te zijn

1. Mooie kleurrijke foto’s en dito verhaal. Ben benieuwd hoe de volgende vakantie in jullie vakantie gaat bevallen. Maar wel de hele route gewoon doen hé, des te meer verlang je weer naar de KK.

Geliked door 1 persoon

2. Hallo Hedwig en Thijs,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Je neemt ons helemaal mee in de sfeer van daar. Overigens zijn wij ook ooit in Split, Zagreb en Dubrovnik geweest. Toen nog voormalig Joegoslavië. Wij gingen van daaruit naar het eiland Krk. Is dat er nog?
    Op de telefoon zijn de foto’s heel smal en de laatste tekst is ook niet goed te lezen. Maar toe ik deze reactie schreef kon ik alle foto’s goed bekijken.
    Jullie genieten volop en nemen de de tegenvallers (schoenen en kleding allemaal nat) voor lief. Ach het hoort bij zo’n avontuur toch😜

Geliked door 1 persoon

1. Ha Ankie, leuk dat je het allemaal aan het volgen bent! Eiland Krk is er nog, schijnt mooi te zijn maar zijn wij niet geweest. En volgensmij is het nu wel met een brug aan het vasteland verbonden. Website goed leesbaar houden vind ik nog wel een uitdaging ja, telefoon of computer maakt een wereld van verschil qua leesbaarheid. Groetjes!